elsenkirsteninsuriname.reismee.nl

Avanavero en Blanche Marie..!!!

Heey iedereen..!

We zijn weer terug van onze geweldige in tothe wildtrip naar Avanavero en Blache Marie! En ja, we leven nog hoor..

Laughing
!! (nog net) Want we hebben bijna een doodservaring meegemaakt.. Maar we zullen beginnen bij het begin.

We zijn maandagochtendom 05.00 uurvanuit Paramaribo vertrokken richting Avanavero. Dit was onze eindbestemming. Hier kwamen we 's avonds om 20.00 uur aan, na eerst 4 uur in de bus, 3 uur in de boot, en daarna nog 4 uur in de jeep over de bijna onbegaanbare wegen. Hobbel de hobbel, stop, bomen omhakken, weg vrij maken, rijden, hobbel de hobbel de bobbel..

Tongue out
. En toen BOEM
Surprised
.. een gigantische tak tegen de voorruit van de jeep hierbij vlogen de glasscherven naar binnen. Niemand raakte gewond! (deze dag!!) Nou weer verder rijden.. hobbel de bobbel de bobbel.. psssssstttt, jah hoor ook nog twee lekke banden. Nou, hoppa band verwisseld en gaan met die banaan. Uiteindelijk zijn we op de plek aangekomen waar we ons kamp konden opzetten voor de komende twee dagen.

Wij dachten met zn 5e.. Nu eerst is een duik nemen in de rivier.. maar nee hoor.. Sommige van ons waren volgens de surinaamse cultuur onrein omdat ze ongesteld waren. En vanuit de surinaamse cultuur mag je het water dan niet aanraken en mag je niet in de keuken staan. Nou daar stonden we dan..

Frown
in het donker met een emmer water, die de gids naar boven had gebracht en een mok om mee te baden ( wassen). Heerlijk, echt verfrissend!
Tongue out
We hebben onze hangmatten opgehangen en zijn lekker gaan slapen.

De volgende dag zijn we weer met de jeeps, hobbel de hobbel naar de Champion falls gegaan.Onderweg zijn we de grootste en lelijkste vissen van Suriname tegen gekomen. De anjoemara! Aangekomen bij de Champion falls zijn we na wat overleg met de gidsen, i.v.m. het onrein zijn van sommige vrouwen, met zn alle de waterval beklommen! Omhoog ging het goed. Maar toen omlaag.. Sommige hadden hier wat moeite mee..Want de stroming was best sterk en de rotsen waren glibberg. Bij een van de andere brak de plant af en in een reflex pakte zij Kirsten.. waardoor Kirsten wegglijd. Toen probeerde Els hun allebei te pakken om te voorkomen dat ze verder in de stroming terecht kwamen. Hierdoor gleed Els ook weg en kwam daardoor ook in de stroming terecht. Daar gingen we dan met zn 3e! De gids ( Don)sprong ons gelijk achterna. Els en Gertrud konden een rots grijpen en Kirsten vlak daarna twee lianen. Vervolgens zag Kirsten Els en Gertrud weer voorbij komen want ze waren weer weg gegleden. Don kon bij Gertrud komen en heeft haar in veiligheid gebracht. Els kon uiteindelijk nog een rots grijpen waardoor we allemaal niet verder in de stroming werden meegesleurd. Els was onder water op haar stuit terecht gekomen en kon niet meer goed lopen. Met wat hulp van de gidsen is ze op de kant getild. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en zijn we weer veilig bij het kamp aangekomen.

Wink

Woensdag vertrokken we in een bootje naar een eiland bij de Avanavero Fall. Voor degene die expeditie Robinson hebben gekeken, je kunt je hierbij zo'n eiland voorstellen. Met een mooie waterval op de achtergrond. Prachtig!!!

Laughing
We konden hier heerlijk relaxen en hebben de geschoten haasjes van die morgen klaargemaakt voor het eten. We hebben de nacht op het strand onder de sterrenhemel doorgebracht.

Donderdagochtend werden we allemaal stijf, koud en moe wakker. We zijn er achter gekomen dat ophet strand slapen helemaal niet lekker slaapt. Wel mooi maar je doet geen oog dicht. Deze dag zijn we terug gegaan naar Apoera waar we de laatste twee dagen hebben doorgebracht. We waren heel opgelucht toen we een toilet en een douche zagen, want sommige van ons waren niet in staat hun pakketjes achter bomen te droppen. Terwijl de ander heel makkelijk haar pakketjes achter de bomen kon achterlaten!

Surprised
Wink

Vrijdag zijn we naar Blanche Marie geweest. Wederom weer prachtig!! Els heeft onderweg naar Blanche Marie ook nog in de jeep mogen rijden! Dit was weer een super dag! Zaterdag was het weer tijd om terug te gaan naar Paramaribo. De bewoonde wereld!!!!!

De week is veel te snel voorbij gegaan. Nog een paar dagen en dan zien jullie ons weer in Nederland! We kijken er naar uit om jullie allemaal weer te zien!

Groetjes Els en Kirsten!

corrina en de rest van de familie

hey meiden,
doen jullie nog een beetje voorzichtig de laatste paar dagen daarzo!! we willen natuurlijk wel dat jullie alles mee terug nemen en daar geen armen en benen achterlaten. hadden jullie op het strand geen last van zandvlooien, die hebben ze bij exped. robinson namelijk wel. hier valt het op dit moment nog wel mee met het weer, maar heel erg warm is het ook niet. veel plezier nog de komende dagen en ik kan niet wachten tot jullie terug zijn!!
dikke kus uit arnemuiden

Kees en Petra

Hallo meiden. Leuk zo'n verhaal. Allemaal spannend. Je zou bijna gaan denken dat jullie nog langer in Suriname zouden willen blijven en misschien de stagewerkplekvan een andere kant meemaken (als pantient). Doe de laatste week wel even rustig aan.
Veel plezier nog

Dick, Monique, Anouk en Nina

Nou meiden, dat is ff een stoer verhaal. Geen gekke dingen meer doen hoor deze laatste week! We zien jullie nl graag gezond en wel weer terug in Nederland. Een goede vlucht toegewenst! Wel een dikke trui aandoen hoor, het is hier een beetje frisser dan in Suriname.
Groetjes.

Anne

Ha meiden!!

Geweldig om te lezen al die verhalen van jullie!! Super dat jullie het ook zo leuk hebben gehad!!
Geniet van de laatste warme dagen daar voordat je straks weer op de bodem van het koude nederland staat!!!!

groetjes Anne (suri-jAan)

lieven en tonny

hoy meiden
een klein berichtje , van het schorretje te aeremui
we hebben jullie reis helemaal gevolgd,
was zeer intersant , en hbben er van genoten
verder een goede vlucht en wel thuis
groetjes van ons allemaal

Opa en Oma

Hallo Kirsten. Uit je verhalen hebben we begrepen dat je het erg leuk hebt gehad daar in Suriname. Maar we zijn toch weer wel blij dat je nu naar huis komt. Een goede vlucht toegewenst en we komen je thuis zo snel mogelijk opzoeken.
Groetjes uit Arnemuiden.

oma en rinus

goede vlucht terug tot gauw daaag

corrina

hey meiden,
trek jullie winterjassen, dassen, mutsen maar aan hoor. ze geven sneeuw af voor vrijdag (hagel enz). dus het wordt een beetje frips voor julder!!
goeie reis terug en ik kom je (kirsten) zeker snel ff knuffelen!!!!!!!!